Jak pomoci nadaným dětem k vyšší úspěšnosti a jak celkově zlepšit atmosféru ve třídách? Pro odpovědi na tyto otázky je často nejlepší vypravit se přímo do škol. Nabídku bezplatné pomoci a zmapování práce s nadanými dostaly od Libereckého kraje, potažmo jeho Agentury regionálního rozvoje, desítky ředitelů základních škol. Metodička nadání, konzultantka pro školy a rodiče Eva Dušková na podzim zavítala ke třem z nich.
Každá škola má jiné podmínky a proto je individuální přístup pro Evu zásadní. Průběh základní bezplatné konzultace však probíhá všude stejně. Úvodní schůzka s vedením školy, náslechy ve vybraných třídách a konzultace s učiteli, závěrečná schůzka s vedením a předání vypracované zprávy. Do rukou se pedagogickému sboru dostává materiál shrnující funkční prvky ve výuce doplněný o konkrétní doporučení šitá na míru.
„V každé škole se dá najít potenciál a prostor pro rozvoj nadaných žáků,“ uvedla Eva Dušková a dodává, že jí velmi pomáhá, když je vedení školy otevřené novým myšlenkám. Živnou půdu našla na ZŠ Vrchlického, v jejímž čele stojí od září Pavel Coufal, bývalý dlouholetý ředitel science centra iQLANDIA. Jeho vize, kam školu směřovat, počítají s podporou nadaných dětí jako se samozřejmostí.
Přízni se tento směr těší i v učitelském sboru, kde již s nadáním pracovat umí. „Bylo velmi milé sdílet s Evou podobné nápady a vidět v dětech to lepší. Děkuji za tipy k výuce a poskytnutí odkazů na zajímavá, sdílená úložiště plná inspirace,“ potvrdila učitelka Renata Hellmichová a dodává, že nápady, jak zlepšit výuku, vzešlé z konzultací, velmi uvítala.
Ve škole na sídlišti Nové Pavlovice se tak evidentně blýská na lepší časy. Nabídky základní bezplatné konzultace využily i další dvě školy. Liberecká ZŠ Aloisina výšina a turnovská ZŠ Skálova. V Liberci chtějí práci s nadanými dětmi posouvat kupředu dlouhodobě, stejně tak dbají na pedagogické vlohy učitelů. I pro turnovskou školu není toto téma novinkou. Spolupráce s Evou zde již dříve proběhla na druhém stupni. První stupeň přišel na řadu na podzim.
Vytipováno bylo ze dvou tříd celkem devatenáct dětí schopných pracovat na komplexnějších úlohách a více do hloubky. Pedagogové by tak mohli využít tipy na diferencovanou výuku v rámci celé třídy, případně nastavit jiné možnosti podpory.
„Rozvoj regionu si bez podpory vzdělání nedovedu představit. Přál bych si proto, aby ředitelé všech základních škol v kraji tyto konzultace podpořené Libereckým krajem využili,“ dodal Jiří Ulvr, radní pro resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova.
Zkušenosti ostatně potvrzují, že kde se daří podpořit rozvoj nadání a silných stránek dětí, přicházejí pozitivní důsledky. Zlepší se klima ve třídě, u jednotlivců se zmírní nežádoucí chování a zvýší se motivace k učení. Dalším efektem může být vyšší účast na olympiádách a v soutěžích, vyšší úspěšnost dětí, spokojenější rodiče i učitelé.