Osud lanovky na Ještěd: Kyvadlová či oběžná?

Město Liberec učinil průlomový krok k převzetí majetku lanovky na Ještěd od Českých drah, dohodly se na prodejní ceně 34,976 milionu korun. Koupě zajistí provoz lanovky a možnou obnovu.


Liberec učinil zásadní krok směrem k převzetí majetku lanovky na Ještěd od Českých drah, když se obě strany dohodly na prodejní ceně ve výši 34,976 milionu korun. Město a státní dopravce podepsali dohodu o odkupu, která by měla garantovat další provoz lanovky a její možnou obnovu.

České dráhy se již delší dobu snažily lanovku prodat, neboť nechtěly pokračovat v jejím provozování. Radnice se proto rozhodla koupit pozemky a zbývající nemovitý a movitý majetek lanové dráhy, jejíž cena vzešla z revizního posudku. Podle primátora města Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) byla cena stanovená v revizním posudku v určitém intervalu, proto se strany dohodly na střední ceně.

Jiří Ježeta, člen představenstva Českých drah, uvedl, že cena podle revizního posudku se pohybovala v rozmezí 32 až 38 milionů korun. S konečnou cenou souhlasili jak radní města, tak představenstvo dopravce. Nyní je potřeba vypracovat návrh smlouvy, který bude předložen ke schválení.

Petr Šídek, náměstek primátora (ODS), zdůraznil potřebu najít konsensus ohledně postupu prodeje a dohodnutí splátkového kalendáře, aby nebyl rozpočet města zatížen jednorázovou platbou. Zámečník předpokládá, že zastupitelstvo Liberce se bude nákupem lanovky zabývat na konci dubna, zatímco Ježeta očekává schválení kupní smlouvy ze strany představenstva Českých drah 2. dubna a dozorčí rady o tři týdny později.

Kromě odkupu lanovky se město Liberec rozhoduje také o její budoucí podobě. Na stole jsou tři varianty - zachování současného kyvadlového provozu dvou kabin s kapacitou 50 nebo 70 lidí, oběžný systém s 12 nebo 17 kabinami pro deset lidí v každé, či tramvajová verze s jednou velkokapacitní kabinou pro 80 nebo 100 lidí.

Zatím není jasně rozhodnuto, zda se lanovka zachová v nynější trase nebo bude prodloužena ke konečné tramvaji v Horním Hanychově. Odhadované náklady na vybudování lanovky v současné trase se pohybují pro jednotlivé varianty mezi 290 až 420 miliony bez daně, pro prodloužení pak od 330 do 500 milionů. Studie proveditelnosti naznačuje, že nejlevnější by bylo postavit oběžný systém, nejdražší pak kyvadlový provoz, který je ale pro ještědskou lanovku tradiční.

Liberec tak stojí před důležitým rozhodnutím ohledně budoucnosti lanovky na Ještěd. Výsledná podoba lanovky by měla být známa do konce dubna, kdy město očekává schválení všech nezbytných kroků pro nákup a obnovu tohoto důležitého dopravního spojení mezi městem a horou Ještěd.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
Zoo Liberec

Hlavní zprávy