Český umělecký svět otřásá skandál kolem hyperrealistického malíře Alexandra Pavlova, který je obviněn z podvodu. Tvrzení, že Pavlov své obrazy pouze tiskne a následně je vydává za originální díla, rozproudilo vášnivou debatu na sociálních sítích a v uměleckých kruzích. Toto odhalení přivedlo mnoho kupců, kteří za Pavlovova díla utratili dohromady kolem dvou milionů korun, k tomu, aby se přihlásili jako podvedení.
Českolipský malíř Michal Janovský upozornil na podezřelé praktiky Pavlova na Facebooku, čímž odstartoval lavinu reakcí. Podvedení majitelé obrazů začali zkoumat svá díla a objevili blednoucí místa a barevné nesrovnalosti. Někteří dokonce pomocí technologií na rozpoznávání obrázků zjistili, že jejich „originály“ jsou ve skutečnosti tisky dostupné na internetu. Pavlov na tato obvinění odmítl reagovat.
Podle odborníků je snadné zaměnit Pavlovovy tisky za originály, protože jsou často zakryté silnou vrstvou laku, což vytváří dojem ručně malovaného díla. Některé obrazy byly dokonce dodatečně upraveny barvou, aby vypadaly autenticky. Michal Janovský zdůraznil, že Pavlov vytvářel více kopií téhož obrazu, které pak prodával jako originály. Případy podvedených se datují až do roku 2018, což naznačuje, že podvod mohl probíhat již několik let.
Kupci z celé České republiky se nyní sdružují a podávají trestní oznámení na Pavlova. Policie vyzvala malíře, aby přišel podat vysvětlení. Pavlov prozatím nekomunikuje veřejně a omezil přístup ke svým profilům na sociálních sítích. Zatímco někteří kolegové malíři vyjadřují pochybnosti o pravdivosti obvinění, mnozí kupci se obracejí na odborníky a znalce, aby ověřili pravost svých děl.
Mnozí z podvedených kupců, jako například Andrea Moldrzyková a Jana Šorfová, se rozhodli podělit se o své zkušenosti. Moldrzyková zakoupila dva obrazy, které byly později identifikovány jako tisky. Šorfová si nechala zhotovit portrét svého vnuka, který po čase ztratil barvu a vykazoval známky tisku. Obě ženy se nyní obracejí na policii s nadějí, že Pavlov bude čelit následkům svého jednání.
Odborníci, jako je restaurátor Martin Martan, potvrzují, že Pavlovova díla jsou pouze tisky, což je patrné pod mikroskopem a UV světlem. Martan plánuje podrobit Pavlovovy obrazy dalším analýzám, aby získal exaktní důkazy o jejich pravosti. Skandál také vyvolal otázky o schopnosti galerií a odborníků odhalit podvody a zajistit autenticitu vystavovaných děl.
Počet podvedených kupců stále roste a dosahuje již více než třiceti, přičemž celková částka za zakoupená díla přesahuje dva miliony korun. Skandál nejenže poškodil Pavlovovu reputaci, ale také podkopal důvěru v autenticitu současného umění. Kupci nyní zvažují své další kroky a mnoho z nich se rozhodlo nekupovat další obrazy bez důkladného ověření jejich pravosti.