Tramvajová linka Liberec-Jablonec obnovena

Po třech letech rekonstrukce, která stála přes miliardu korun, byla obnovena tramvajová doprava mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. První jízdy se uskutečnily minulý týden. Trať, dlouhá 12 km, je druhou nejdelší meziměstskou v České republice.


Zhruba po třech letech rekonstrukce, jejíž náklady přesáhly miliardu korun, se obnovila tramvajová doprava mezi městy Liberec a Jablonec nad Nisou. Původní plány předpokládaly obnovení provozu již minulé léto, avšak několik okolností vedlo k tomu, že se do provozu tramvaje vrátily až letos. První jízdy tramvají mezi těmito městy se cestující dočkali již minulý týden, avšak bez možnosti nástupu, neboť se řidiči stále učili zvládat nové podmínky na modernizované trati.

Tramvajová linka mezi Libercem a Jabloncem funguje od roku 1955 a s délkou dvanácti kilometrů je druhou nejdelší meziměstskou tratí v zemi. Ročně si ji najde cestu téměř milion cestujících. Velkou úpravu trať podstoupila naposledy v 70. letech minulého století. Od té doby byly provedeny pouze drobné opravy a údržba, a proto byla rekonstrukce nyní opravdu nutná.

Rekonstrukce začala přestavbou terminálu městské dopravy v Liberci v roce 2008 a dosud bylo do obnovy trať investováno zhruba 700 milionů korun. Předpokládaná cena celé rekonstrukce byla 893 milionů korun, na kterou významně přispěly fondy Evropské unie. Modernizace zahrnovala mimo jiné výměnu kolejí, kanalizace a přestavbu čtyř nových výhyben.

Na konci rekonstrukce byla obnovena nejdelší část trati dlouhá pět kilometrů. Původně měla být dokončena již před rokem, avšak řada překážek její dokončení zdržela. Mezi hlavní překážky patřily nákup pozemků od soukromého vlastníka, pandemie covid-19, ruská vojenská intervence proti Ukrajině a technické potíže při výstavbě některých nových úseků tratě.

Nová trať prošla řadou změn. Koleje byly rozšířeny na železniční rozchod 1435 milimetrů a v některých místech byla trať oddělena od silničního provozu, aby zvýšila bezpečnost cestujících. Byly také vybudovány nové mosty a přestupní lávky. Zařízení na trati jsou navržena tak, aby v případě možné kolize tramvají dispečer okamžitě vypnul trolej.

Nyní je také možné přestoupit z tramvaje na vlak a naopak na bývalém nádraží v Proseči nad Nisou, kde vznikl společný přejezd pro vlaky a tramvaje. Změny byly provedeny i v Jablonci, kde byla trať prodloužena o 800 metrů a byl zřízen nový terminál MHD.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

Zoo Liberec

Hlavní zprávy