Rekonstrukce tramvajové trati, Liberec-Jablonec nad Nisou, Přestup mezi tramvají a vlakem, Proseč nad Nisou, Financování z prostředků EU, blog, region24
Rekonstrukce tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou skončila. Cestující se mohou těšit na pohodlný přestup mezi tramvají a vlakem v Proseči nad Nisou. Po téměř tříleté přestávce se provoz na nejdelší meziměstské tramvajové trase v ČR obnoví k 1. květnu.
Na zrekonstruované tramvajové trati mezi městy Liberec a Jablonec nad Nisou si budou cestující moci vychutnat pohodlí přestupu mezi tramvají a vlakem. Konkrétně se jedná o místo, které bylo původně nádražím v Proseči nad Nisou, kde nyní vzniká společný přejezd pro vlaky a tramvaje s instalovanými závorami. Po téměř tříleté přestávce se provoz na nejdelší meziměstské tramvajové trase v České republice obnoví k 1. květnu. Původně měly tramvaje začít jezdit již v červenci minulého roku, ale odkupy pozemků, narůstající výdaje na stavební materiály a nepříznivé počasí zkomplikovalo rekonstrukci, jejíž cena se vyšplhala na devět set milionů korun.
Ředitel dopravy Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ), Martin Hettner, vysvětlil, že i když počet zastávek zůstal stejný, rekonstrukcí trati došlo k posunu některých výhyben, což umožní hladčí křížení vozů. Dále podotkl, že přejezd v Proseči nad Nisou, který je společný pro vlaky a tramvaje, je unikátní tím, že závory se spouštějí i při průjezdu tramvaje.
Michal Zděnek, předseda představenstva DPMLJ, uvedl, že rekonstrukce byla jednou z největších investičních akcí v moderní historii podniku. Vlaková trať mezi Libercem a Jabloncem již od roku 1955 svou délkou dvanácti kilometrů představuje nejdelší meziměstskou trať v České republice, kde ročně cestuje téměř milion lidí. Na trase z Liberce přes Vratislavice do Jablonce se dodnes pohybují tramvaje s metrovým rozchodem.
Velkou opravu trať podstoupila v 70. letech minulého století, kdy došlo k výměně kolejí a trolejí a byly upraveny dvě výhybny. Další velkou modernizaci trať absolvovala od roku 2008. Celkově bylo do obnovy trati investováno sedm set milionů korun, a to hlavně díky finančním prostředkům z Evropské unie.
Během rekonstrukce trati přijal dopravní podnik pětadvacet nových řidičů, kteří se nyní účastní školení. 'Rozmístění traťových objektů, výhyben a dalších prvků vyžaduje od řidičů detailní znalost trati, se kterou se seznámí během zkušebních jízd,' dodal Hettner.
K úspěšnému dokončení rekonstrukce výrazně přispěla Evropská unie, i přes komplikace způsobené vykupy pozemků, nepříznivými klimatickými podmínkami a rostoucími náklady. Stavbu dále komplikovala koronavirová pandemie, rusko-ukrajinský konflikt a s tím spojený nedostatek pracovníků a zvyšování cen.
Nová trať nyní má stejný drážní rozchod 1435 milimetrů jako trať v Liberci z Lidových sadů pod Ještědem, což umožňuje provoz stejných tramvají. 'Cestující to určitě ocení, jízda bude klidnější,' ujistil Ludvík Lavička, provozně technický ředitel dopravního podniku.