Revitalizace nejdelší tramvajové trasy mezi Libercem a Jabloncem

0

Rekonstrukce tramvajové trati, Liberec-Jablonec nad Nisou, Přestup mezi tramvají a vlakem, Proseč nad Nisou, Financování z prostředků EU, blog, region24


Rekonstrukce tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou skončila. Cestující se mohou těšit na pohodlný přestup mezi tramvají a vlakem v Proseči nad Nisou. Po téměř tříleté přestávce se provoz na nejdelší meziměstské tramvajové trase v ČR obnoví k 1. květnu.

Na zrekonstruované tramvajové trati mezi městy Liberec a Jablonec nad Nisou si budou cestující moci vychutnat pohodlí přestupu mezi tramvají a vlakem. Konkrétně se jedná o místo, které bylo původně nádražím v Proseči nad Nisou, kde nyní vzniká společný přejezd pro vlaky a tramvaje s instalovanými závorami. Po téměř tříleté přestávce se provoz na nejdelší meziměstské tramvajové trase v České republice obnoví k 1. květnu. Původně měly tramvaje začít jezdit již v červenci minulého roku, ale odkupy pozemků, narůstající výdaje na stavební materiály a nepříznivé počasí zkomplikovalo rekonstrukci, jejíž cena se vyšplhala na devět set milionů korun.

Ředitel dopravy Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ), Martin Hettner, vysvětlil, že i když počet zastávek zůstal stejný, rekonstrukcí trati došlo k posunu některých výhyben, což umožní hladčí křížení vozů. Dále podotkl, že přejezd v Proseči nad Nisou, který je společný pro vlaky a tramvaje, je unikátní tím, že závory se spouštějí i při průjezdu tramvaje.

Michal Zděnek, předseda představenstva DPMLJ, uvedl, že rekonstrukce byla jednou z největších investičních akcí v moderní historii podniku. Vlaková trať mezi Libercem a Jabloncem již od roku 1955 svou délkou dvanácti kilometrů představuje nejdelší meziměstskou trať v České republice, kde ročně cestuje téměř milion lidí. Na trase z Liberce přes Vratislavice do Jablonce se dodnes pohybují tramvaje s metrovým rozchodem.

Velkou opravu trať podstoupila v 70. letech minulého století, kdy došlo k výměně kolejí a trolejí a byly upraveny dvě výhybny. Další velkou modernizaci trať absolvovala od roku 2008. Celkově bylo do obnovy trati investováno sedm set milionů korun, a to hlavně díky finančním prostředkům z Evropské unie.

Během rekonstrukce trati přijal dopravní podnik pětadvacet nových řidičů, kteří se nyní účastní školení. 'Rozmístění traťových objektů, výhyben a dalších prvků vyžaduje od řidičů detailní znalost trati, se kterou se seznámí během zkušebních jízd,' dodal Hettner.

K úspěšnému dokončení rekonstrukce výrazně přispěla Evropská unie, i přes komplikace způsobené vykupy pozemků, nepříznivými klimatickými podmínkami a rostoucími náklady. Stavbu dále komplikovala koronavirová pandemie, rusko-ukrajinský konflikt a s tím spojený nedostatek pracovníků a zvyšování cen.

Nová trať nyní má stejný drážní rozchod 1435 milimetrů jako trať v Liberci z Lidových sadů pod Ještědem, což umožňuje provoz stejných tramvají. 'Cestující to určitě ocení, jízda bude klidnější,' ujistil Ludvík Lavička, provozně technický ředitel dopravního podniku.



Související

Komentáře

Máte názor? Komentujte článek...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář