Na dnešní den, 6. února 2024, připadá mezinárodní Den bezpečnějšího internetu, který je součástí iniciativy sítě INSAFE. Cílem akce je široká osvěta o potenciálních rizicích spojených s užíváním internetu, a to zejména v souvislosti s dětmi. Ačkoliv celková kriminalita v České republice dlouhodobě klesá, kriminalita v kyberprostoru naopak neustále roste. Bohužel, ani děti nejsou ochráněny před těmito hrozbami.
V Libereckém kraji se od roku 2016 uskutečňuje projekt Kraje pro bezpečný internet (KPBI), jehož cílem je podpora prevence v oblasti elektronické bezpečnosti, snižování míry kyberkriminality a zvyšování informovanosti o rizicích internetu a formách prevence. Projekt je společnou iniciativou všech krajů ČR v oblasti elektronické bezpečnosti a je realizován za podpory Asociace krajů ČR. Koordinaci celého projektu zajišťuje Kraj Vysočina.
Při příležitosti Dne bezpečnějšího internetu projekt KPBI prezentuje výzkumnou zprávu o vnímání kyberkriminality u žáků na druhém stupni základních škol. Výzkum proběhl v rámci projektu na konci roku 2023 a ukázal, že žáci mají stále nedostatečné povědomí o tom, co na internetu mohou nebo nemohou dělat, a jaké chování je považováno za kyberkriminalitu.
S rostoucím využíváním informačních technologií mezi dětmi se otázka jejich kybernetické bezpečnosti stává stále naléhavější. Téměř všichni žáci druhého stupně základní školy mají svůj účet na sociálních sítích a pohybují se denně v kyberprostoru. Stejný výzkum byl realizován v roce 2018, což umožňuje porovnat, jak se vnímání kyberkriminality žáků za pět let změnilo.
Do aktuálního výzkumu se zapojilo 53.064 žáků druhého stupně základních škol. Zjišťovalo se, zda mají žáci povědomí o tom, jaké jednání je v kyberprostoru trestné, a zda se o kyberbezpečnost zajímají. Podle pplk. Ing. Mgr. Tomáše Daňhelky z Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování, který je autorem výzkumu, žáci měli nejnižší znalosti ohledně problematiky porušování autorských práv. Pouze 34% žáků bylo schopno označit sdílení filmů jako trestné. Naopak, nejčastěji žáci identifikovali jako kyberkriminalitu příklady neoprávněného přístupu k počítačovému systému (více než 85% respondentů) nebo phishingový útok.
Výzkum také ukázal, že děti nejsou pouze obětí kyberkriminality, ale v mnoha případech se stávají i pachateli. Žáci se na internetu nejčastěji dopouštějí různých forem neoprávněných přístupů, nejčastěji jde o neoprávněný přístup k sociálním sítím jiné osoby či porušování autorských práv.