Rekonstrukce bývalého internátu v Liberci nyní nabývá nového směru. Liberecký kraj oznámil na svém zasedání plány na přestavbu bývalého domova mládeže pro středoškoláky v liberecké Zeyerově ulici 31 na školu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Na zhodnocení nejlepší nabídky ve veřejném výběrovém řízení pro tuto prestižní zakázku vyšla firma SYNER, s.r.o.
Internát, který dlouhá léta sloužil středoškolákům, se přemění v objekt zaměřený na vzdělání žáků Základní školy a Mateřské školy pro tělesně postižené. Firma SYNER byla vybrána pro svou nabídkovou cenu 161.957.106,08 korun včetně DPH. Liberecký kraj zahájí výstavbu v první polovině března tohoto roku a předpokládá, že stavba bude dokončena nejpozději na první školní den roku 2025.
Financování rekonstrukce bude z velké části pokryto z rozpočtu kraje. Liberecký kraj se také připravuje na žádost o dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu, která může činit až 40,35 milionu korun.
Hejtman Martin Půta zdůraznil význam změny objektu: „Škola bude sloužit především pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami včetně těch s poruchami chování. Na tom, že je potřeba ji vybudovat, jsme se se statutárním městem Liberec shodli již před několika lety. Tuto školu dlouhodobě potřebujeme, protože děti s poruchami chování se obtížně řadí do běžného vzdělávacího proudu.'
Rekonstrukce objektu zahrne mimo jiné výměnu rozvodů vody, odpadů a elektřiny, obnovu podlah a omítek, nová okna a dešťovou kanalizaci. Pro imobilní žáky budou vybudovány rampy, výtah a sociální zařízení. Součástí projektu je i vytvoření téměř dvaceti kmenových tříd, hudebny, výtvarného ateliéru, počítačové a multimediální učebny, knihovny, cvičné kuchyňky, relaxačních místností, dílny pro pracovní činnosti a školní družiny.
Pro odbornou práci s žáky poslouží několik učeben pro individuální práci s žáky a zázemí pro pedagogy. Budova i další areál by měly uspokojovat dispoziční potřeby školy a nabízet ty nejlepší podmínky pro vzdělávání a rozvoj.
Hejtman Půta dále zmínil možnost dalšího vývoje v oblasti speciálního vzdělávání: „Rádi bychom do budoucna získali objekt a celý areál do svého majetku. To by nám umožnilo vybudovat v této oblasti další podobně zaměřená zařízení, třeba odlehčovací službu pro rodiče autistických dětí či denní centrum.'